Hidroponik Vs Pertanian Konvensional

HIDROPONIK  berbanding  PERTANIAN KONVENSIONAL

Pertanian hidroponik menawarkan banyak kelebihan apadila dibandingkan dengan perkebunan biasa. Satu daripada kelebihan utama adalah tanaman boleh ditanam di tempat-tempat yang tanah tercemar dan tandus. Tumbuhan di tanam secara hidroponik membesar dan lebih tahan pada kandungan gram yang tinggi dalam air. Satu lagi kelebihan termasuk tidak mempunyai serangga-serangga, binatang-binatang dan penyakit-penyakit seperti kulat yang memang hadir dalam bahantara. Kerja-kerja buruh seperti menanam, pewasapan dan menyiram tidak memerlukan pertania hidroponik (Jones 1997). Jika sistem itu diautomasikan menggunakan pam atau komputer, kos-kos akan mengurang secara mendadak.

Sistem hidroponik sangatlah effisien. Secara umum tumbuh-tumbuhan hidroponik hanya menggunakan satu persepuluh jumlah air digunapakai tumbuh-tumbuhan yang tumbuh diatas tanah kerana dalam pertanian tradisi majoriti air melalui lapisan akar dengan cepat. Larutan nutrien diperlukan pertanian hidroponik hanya mengandungi 25% daripada jumlah unsur-unsur penting ditemui dalam baja-baja padu. Kerana tumbuh-tumbuhan tidak perlu bersaing untuk ruang tanah sekeliling zat makanan, lebih banyak tumbuh-tumbuhan boleh ditanam menggunakan jarak yang kurang dalam sistem hidroponik. Jarak hanya dibataskan oleh jumlah cahaya tersedia. Tumbuh-tumbuhan turut membesar lebih cepat dan lebih besar dalam sistem hidroponik. Lantarannya hasil seunit dari sistem hidroponik lebih tinggi berbanding dengan pertanian tradisional (Turner, 2008).

Kelemahan utama sistem hidroponik adalah kos pemulaan yang agak tinggi. Juga penyakit-penyakit dalam sistem hidroponik boleh merebak dengan cepat kepada semua tapak-tapak yang berkongsi tangki zat makananyang sama, jadi pemeriksaan harian diperlukan (Resh 1997). Terdapat juga jenis-jenis sistem hidoponik juga memerlukan bekalan kuasa yang berkekalan dan tetap, kerana akar-akar pokok boleh keringdengan cepat jika pam atau penyembur gagal berfungsi. Ramai orang anggap yang sistem hidroponik memerlukan banyak pengetahuan saintifik bagaimanapun proses sebenarnya adalah sangat mudah dan zat makanan pra larutan boleh dibeli. Sebagai tambahan, hail yang lebih tinggi dan kurang intensif buruh boleh membuat sistem hidroponik sangat boleh dipasarkan. (Turner, 2008)

Tags: , , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: