Kriteria sesuai bagi Hidroponik Hobi

Syarat-syarat Sesuai untuk Hidroponik Hobi

Dua faktor persekitaran bersempadan pada hasil ialah cahaya dan suhu dengan anggapan pemakanan diperuntukkan pada tahap optimum. Sistem-sistem hidroponik hobi secara umumnya beroperasi dalam persekitaran rumah anda. Pilihan kualiti cahaya dan keamatan adalah penting jika cahaya matahari tidak ada. Tanaman anda perlu sekurang-kurangnya 5500 luks (510
lilin-lilin kaki) cahaya bagi suatu tempoh 14 ke 16 jam setiap hari. Lampu Pelepasan High-intensity (HID) dimajukan lebih pendarfluor dengan kualitinya dan keamatan adalah lebih baik. Dalam kategori ini lampu-lampu, logam halida (MH)
dengan satu spektrum lebih luas adalah lebih baik untuk tumbuhan tertutup daripada natrium tekanan tinggi (HPS). Kami perlu kira-kira 60 watt setiap kaki persegi cahaya kawasan tanaman. Menghitung kuasa watt cahaya diperlukan dengan mendarabkan 60 watt oleh jumlah kawasan tumbuh. Lampu-lampu seumpama, lengkap dengan pemantul dan pemberat, mungkin menelan belanja daripada RM600 untuk RM800 bergantung pada kuasa watt.

Suhu dalam rumah anda umumnya ialah baik kepada kebanyakan tanaman. Bagaimanapun, jika anda mempunyai unit hidroponik lebih besar dalam bilik simpanan atau tingkat bawah tanah di mana anda boleh mengawal suhu selain rumah rehat, anda boleh mencapai lebih julat optimum untuk tumbuh-tanaman anda. Suhu-suhu malam sepatutnya di sekitar 5 hingga 10 F kurang daripada suhu-suhu siang hari. Untuk tomato, lada dan timun-timun satu julat suhu baik adalah 65 F waktu malam dan 75 F semasa siang. Untuk musim dingin tanaman-tanaman selada suka suhu malam seharusnya kira-kira 55 F dan hari 60 hingga 65 F.
Paku-pakis boleh menanggung pelbagai suhu lebih tinggi daripada tanaman-tanaman di atas. Semasa musim panas dengan siang hari luar panas, suhu-suhu tanaman-tanaman anda akan mendapat faedah daripada penyaman udara untuk memastikan suhu-suhu dalam julat ini. Bagaimanapun, semasa musim panas anda boleh menggunakan sistem hidroponik atas laman atau dalam balkoni atau juga dalam kawasan belakang rumah dan mengambil kesempatan bagi cahaya matahari dan suhu-suhu.

Tumbuh-tumbuhan tumbuh di luar menerima karbon dioksida ambien tahap kira-kira 300 ppm (bahagian per juta). Tahap-tahap dalam rumah anda boleh jadi lebih rendah dari itu, terutama sekali dalam bulan-bulan musim sejuk semasa pengudaraan luar adalah pada paling minimum. Dalam kes-kes seperti itu ia akan menguntungkan untuk memperkayakan suasana dengan karbon dioksida daripada sebuah janakuasa kecil yang beroperasi dengan gas asli. Unit-unit kecil ini menelan belanja daripada RM350 hingga RM500 bergantung pada keupayaan mereka. Sesetengah rumah-rumah moden mungkin tukar udara di dalam rumah dengan cekap melalui pemanasan atau pendinginan pusat.
Dalam kes tahap-tahap karbon dioksida boleh jadi mencukupi tanpa pengayaan. Bagaimanapun, bagi mencapai hasil-hasil tanaman lebih tinggi, pengayaan karbon dioksida sehingga 1200 ppm adalah bermanfaat.

Tag:, , , , , , , ,

Tinggalkan komen